Menurut Ismail Hamid (1989),
istilah gurindam berasal daripada bahasa sangkrit. Menurut Raja Ali Haji
gurindam yaitu perkataan yang bersajak akhir pasangannya, tetapi sempurna
perkataannya dengan satu pasangannya sahaja, jadilah seperti sajak yang pertama
itu syarat dan sajak yang kedua itu jadi seperti jawab .
Berdasarkan
definisi yang di berikan oleh Raja Ali Haji, Sutan Takdir Alisahbana
menjelaskan pembentukan gurindam yang biasanya terjadi pada sebuah kalimat
majemuk yang di bagi dua baris yang
bersajak , gurindam yaitu satu jenis syair yang tidak teratur ,
berangkap-rangkap dan tiada tetap sajaknya.
Ciri-ciri gurindam
1.
Terdiri atas dua baris
2.
Rumus rima akhirnya adaalah /aa/
3.
Baris pertama merupakan syarat dan baris kedua
berisi akibat dari yang di timbulkan oleh baris pertama
4.
Berisi ajaran, budi pekerti dan nasihat
keagamaan
MACAM-MACAM GURINDAM :
GURINDAM I
Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang yang ma’rifat
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang teperdaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah Ia dunia mudarat.
MAKNANYA :
barang siapa yg
tidak mempunyai agama
Maka namanya
tidak dianggap
barang siapa yg
tahu rukun iman
maka ia akan
dekat dgn ALLAH SWT
barang siapa
mengenal ALLAH SWT
Maka ia akan
bertaqwa
barang siapa yg
mengenal dirinya sendiri
Maka ia akan
mengenal tuhannya sendiri
barang siapa
mengenal dunia
Tahuilah dia mana
yg baik dan buruk
barang siapa yg
mengenal akhirat
Maka dia
bertaubat
GURINDAM II
Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.
MAKNANYA:
Jika mengenal
ALLAH
Pastilah engkau
akan merasa takut
Barang siapa
meninggalkan sholat
Sesungguhnya dia
telah meruntuhkan agamanya
Barang siapa
meninggalkan puasa
Tidaklah ia
mendapatkan apa apa
Barang siapa yg
tidak berzakat
Harta di dunia tidaaklah
bermanfaat
Jika seseorang
meninggalkan haji
Maka ia tlah
meninggalkan janjinya
GURINDAM III
Apabila terpelihara mata,
sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
khabar yang jahat tiadaiah damping.
Apabila terpelihara lidah,
niscaya dapat daripadanya paedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
keluarlah fi'il yang tiada senunuh.
Anggota tengah hendaklah ingat,
di situlah banyak orang yang hilang semangat
Hendaklah peliharakan kaki,
daripada berjaian yang membawa rugi.
MAKNANYA:
Jika ia tidak
pernah melihat dunia luar
Maka wawasannya
tidak akan berkembang
Jika tidak
mendengar informasi
Tidak tahu jika
ada kabar buruk
Barang siapa yg
menjaga ucapan
Maka dia mendapat
manfa’at
Bersungguh
sungguh memelihara tangan
dari sifat mudah
memukul dan malas bekerja
barang siapa yg
makan berlebihan
maka dia tidak
baik
jagalah hati
dengan bersih
suapaya kita kuat
menghadapi cobaan
jalan ke jalan yg
baik
dari pada jalan
yg salah
GURINDAM IV
Hati kerajaan di dalam tubuh,
jikalau zalim segala anggota pun roboh.
Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
di situlah banyak orang yang tergelincir.
Jika sedikitpun berbuat bohong,
boleh diumpamakan mulutnya itu pekong.
Bakhil jangan diberi singgah,
itupun perampok yang amat gagah.
Barang siapa perkataan kotor,
mulutnya itu umpama ketur.
MAKNANYA :
Apabila dengki
sudah bertanah,
datanglah
daripadanya beberapa anak panah.
Pekerjaan marah
jangan dibela,
nanti hilang akal
di kepala.
Tanda orang yang
amat celaka,
aib dirinya tiada
ia sangka.
Barang siapa yang
sudah besar,
janganlah
kelakuannya membuat kasar.
Di mana tahu
salah diri,
jika tidak orang
lain yang berperi.
Gurindam V
Jika hendak mengenal orang berbangsa,
lihat kepada budi dan bahasa,
Jika hendak mengenal orang mulia,
lihatlah kepada kelakuan dia.
Jika hendak mengenal orang yang berakal,
di dalam dunia mengambil bekal.
MAKNANYA :
Jika hendak
mengenal orang yang berbahagia,
sangat
memeliharakan yang sia-sia.
Jika hendak mengenal
orang yang berilmu,
bertanya dan
belajar tiadalah jemu.
Jika hendak
mengenal orang yang baik perangai,
lihat pada ketika
bercampur dengan orang ramai.
Gurindam VI
Ini gurindam pasal yang keenam:
Cahari olehmu akan sahabat,
yang boleh tahukan tiap seteru.
Cahari olehmu akan isteri,
pilih segala orang yang setiawan.
Cahari olehmu akan abadi,
MAKNANYA :
yang boleh
dijadikan obat.
Cahari olehmu
akan guru,
yang boleh
menyerahkan diri.
Cahari olehmu
akan kawan,
yang ada baik
sedikit budi,
Gurindam VII
Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.
Apabila kita kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila banyak mencela orang,
itulah tanda dirinya kurang.
Apabila mendengar akan khabar,
menerimanya itu hendaklah sabar.
Apabila perkataan yang lemah-lembut,
lekaslah segala orang mengikut.
Apabila pekerjaan yang amat benar,
tidak boleh orang berbuat onar.
MAKNANYA :
Apabila banyak
berlebih-lebihan suka,
itulah tanda
hampir duka.
Apabila anak
tidak dilatih,
jika besar
bapanya letih.
Apabila orang
yang banyak tidur,
sia-sia
sahajalah umur.
Apabila
menengar akan aduan,
membicarakannya
itu hendaklah cemburuan.
Apabila
perkataan yang amat kasar,
lekaslah orang
sekalian gusar.
Gurindam VIII
Barang siapa khianat akan dirinya,
apalagi kepada lainnya.
Lidah yang suka membenarkan dirinya,
daripada yang lain dapat kesalahannya.
Orang yang suka menampakkan jasa,
setengah daripada syirik mengaku kuasa.
Keaiban orang jangan dibuka,
keaiban diri hendaklah sangka.
MAKNANYA :
Kepada dirinya ia
aniaya,
orang itu jangan
engkau percaya.
Daripada memuji
diri hendaklah sabar,
biar pada orang
datangnya khabar.
Kejahatan diri
sembunyikan,
kebaikan diri
diamkan.
Gurindam IX
Tahu pekerjaan tak baik,
tetapi dikerjakan,
itulah iblis punya penggawa.
Kepada segaia hamba-hamba raja,
di situlah syaitan tempat berkuda.
Perkumpulan laki-laki dengan perempuan,
syaitan tak suka membuat sahabat
Jika orang muda kuat berguru,
MAKNANYA :
bukannya manusia
yaituiah syaitan.
Kejahatan seorang
perempuan tua,
di situlah
syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan orang
yang muda-muda,
di situlah
syaitan punya jamuan.
Adapun orang tua
yang hemat,
dengan syaitan
jadi berseteru.
Gurindam X
Dengan bapa jangan durhaka,
supaya Allah tidak murka.
Dengan anak janganlah lalai,
supaya boleh naik ke tengah balai.
Dengan kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi
kafill.
MAKNANYA :
Dengan ibu
hendaklah hormat,
supaya badan
dapat selamat.
Dengan isteri dan
gundik janganlah alpa,
supaya kemaluan
jangan menerpa.
Gurindam XI
Hendaklah berjasa,
kepada yang sebangsa.
Hendaklah memegang amanat,
buanglah khianat.
Hendak dimulai,
jangan melalui.
MAKNANYA :
Hendaklah jadi
kepala,
buang perangai
yang cela.
Hendak marah,
dahulukan hujah.
Hendak ramai,
murahkan
perangai.
Gurindam XII
Raja mufakat dengan menteri,
seperti kebun berpagarkan duri.
Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh inayat.
Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.
Akhirat itu terlalu nyata,
MAKNANYA :
Betul hati kepada
raja,
tanda jadi sebarang
kerja.
Kasihkan orang
yang berilmu,
tanda rahmat atas
dirimu.
Ingatkan dirinya
mati,
itulah asal
berbuat bakti.
Komentar